29 Kasım 2011 Salı

eğitim-sen'den edebiyat katalogları


Tam da İstanbul'daki TÜYAP Kitap Fuarı'nın yeni bittiği, sanal kitap fuarlarının kendisine ve çocuklarına kitap almak için hevesli anne-babaların kanını kaynattığı şu günlerde posta kutuma gelen Eğitim-Sen'in edebiyat kataloğunu sizinle de paylaşmak istedim. Bana gelen emaili aynen kopyalıyorum.

Eğitim Sen’in Okulöncesi, İlköğretim, Gençlik ve Genel Edebiyat Katalogları Projesini Duydunuz mu?

http://www.egitimsenistanbul7.org/media_index.php (Kataloglar sağ altta yer alıyor)

2008 yılında. Eğitim Sen’de...

Anne, baba ve öğretmenlerin, hatta kitabevi ve kütüphane görevlilerinin kitap seçimi ve önermelerini kolaylaştırmak,

Çocukları, gençleri ve yetişkinleri nitelikli kitaplarla buluşturmak,

Onların kitap sevgisi ve okuma alışkanlığı edinmelerini sağlamak amacıyla projeler yapılmasına, kataloglar hazırlamasına karar verildi.

Kataloglar Nasıl Hazırlandı?

İstanbul ve Gebze’de düzenli kitap okuyan yaklaşık 400 öğretmene ulaştık. Altı ay boyunca tek tek yayınevlerine uğradık.Binlerce kitabımız oldu. Topladığımız piyasadaki kitaplar içinden “çöp kitap” denilen ve tüketim nesnesi olarak bakılan kitapları ayıklamak gerekiyordu. Böylece, çocuğu okumadan soğutan niteliksiz kitaplara zaman harcanmasının önüne geçilecekti.Aralıksız okumaya başladık. Bu alandaki akademisyenlerle değerlendirme ölçütleri hazırladık. Ölçütlerimizi her kitaba ayrıntılarıyla uyguladık. 4 yıldır neredeyse gece gündüz çalıştık.

Kataloglar

Dört yıl süren çalışmaların sonunda üç katalog ortaya çıkmıştır:

1. 2-6 yaş aralığı için Okulöncesi Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu 370 kitap,

2. 7-14 yaş aralığı için İlköğretim Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu 673 kitap,

3. 15 yaş ve üzeri için Gençlik Edebiyatı ve Genel Edebiyat Kitap Kataloğu 488 kitap olmak üzere kataloglarda yer alan toplam kitap sayısı 1531’dir.

Türler

Kataloglarda şiir, mitoloji, masal, öykü, roman, fantastik, bilimkurgu, polisiye, ve tiyatro türlerindeki kitaplara yer verilmiştir.

Kataloglarda Yer Alan Kitaplar Nasıl Kitaplar?

Öğüt verici, yönlendirici olmayan, cinsiyetçilik, ırkçılık, milliyetçilik, ümmetçilik yapmayan kitaplar…

Sorunlara çok yönlü ve eleştirel bakılınca iyiye ve güzele varılabileceğini düşündüren kitaplar…

Körü körüne inanmanın, önyargılara saplanıp kalmanın yanlışlığını hissettiren kitaplar…

Korku ve endişe yaratan, şiddet ve saldırganlık içeren tavır ve davranışları olumlamayan kitaplar…

Farklı düşünceleri, farklı kültürleri bir tehdit olarak değil, renklilik ve zenginlik olarak gören kitaplar…

Barış, dostluk, kardeşlik, eşitlik, özgürlük ve adalet dolu güzel bir dünyanın kurulabileceğini anlatan kitaplar…

Yardımlaşma, dayanışma, paylaşma, hoşgörü, özveri ve empati gibi insanlık değerlerinin ne denli önemli olduğunu düşündüren kitaplar…

Anlama, anlam oluşturma ve anlatım becerilerini geliştiren kitaplar…

Duygu, düşünce, dil ve kişilikleri geliştiren kitaplar…

Duyarlıkları oluşturan her türlü konuya incelik ve derinlik kazandıran kitaplar…

Kendimizi, yaşamı tanımaya yardım eden, yaşama gücü ve yaşama sevinci veren kitaplar…

Merakı kamçılayan, yeni deneyimlere ve yolculuklara davetiye çıkaran, başarma isteği uyandıran kitaplar

3 yorum:

Evren dedi ki...

Aaa , bu kitap kataloglarini duydugum cok iyi oldu! Cok sagol Senem!

Nurşen dedi ki...

Emeği geçenlere teşekkürler ne var ki liste hazırlanırken farklı düşünceleri zenginlik olarak gören kitaplar denilmiş ama farklı düşüncelerin de sesini duyurabileceği bir liste hazırlanmamış.

senem dedi ki...

Evren'cim ;))

Nursen Hanim, yorumunuz icin cok tesekkur ederim. Ayrintili bir incelemeden sonra ne yazik ki ben de sizinle ayni kanaatteyim. Kitaplarin kapsamini dar buldum. Basta belirtilen secim kriterlerine tam olarak nasil uyulmus, listedeki kitaplardan anlasilmiyor. Ustelik 2+ listesindeki "ben minicik bir bebektim" adli kitabi bir nebze cinsiyetci buldum. Yine ayni listedeki "her gune bir ninni" kitabinin altinda yer alan "duygu yuklu ninniler tum anneler icin" yorumunun da ayni sekilde cinsiyetci oldugunu dusundum.

Yine de ozellikle Turkiye'deki cocuk edebiyatindan bolca ornek veriyor olmasi benim acimdan onemli bir zenginli oldu ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...