7 Şubat 2011 Pazartesi

dil gelişimi

Sanırım İngilizce çalışmalarının meyvelerini yavaş yavaş toplama başlıyoruz. Neva dün gece elini burnuna götürüp “anne, nose’lu şarkıyı söyleyelim" diye tutturdu. Önce pek ihtimal vermedim çünkü “one little finger” şarkısını uzun süre önce ona defalarca söylediğimiz halde epey bir süredir hiç söylememiştik. Hatırlıyor olabilir miydi? Bir kez daha çocukların aklının ve hafızasının benim tahmin ettiğimden çok daha ilerde olduğunu anladım. Daha şarkıya başlar başlamaz Neva bana eşlik etmeye başladı ve benimle birlikte bütün sözleri inanılmaz güzel bir telaffuzla ve tam doğru olarak söyledi. Bir ilk!!! Kulaklarıma inanamadım!! Gerçi evet sözler basit ve bolca tekrarlanıyor:

one little finger, one little finger, tap tap tap, (işaret parmağı havada)
point your finger up (işaret parmağı yukarıya doğru)
point your finger down (işaret parmağı aşağıya doğru)
point your finger on your nose/head/ear/chin/shoulder... (işaret parmağı burnun, başın, kulağın, çenenin, omzun... üzerinde)

Ama önemli olan bir süre sessiz sessiz bu şarkıyı dinledikten ve hatta başlarda birkaç beceriksiz söyleme denemesinden sonra dün şarkıyı gerçekten mükkemmele yakın söylemiş olması. Yabancı dil öğrenen herkes önce bir sessiz dönemden geçer, dili üretmek, konuşmaya başlamak sonraki aşamadır. Bu seviyeye gelmek ise hem bilgi birikimi ve hem de kendine güvenle gerçekleşir. Bu süreç kişinin yabancı dile ne kadar maruz kaldığına bağlı olduğu kadar kişilik yapısına da bağlıdır. Bu aralar Neva yavaş yavaş üretme aşamasına da geçti sanırım. Ne zaman animal boogie videosunu izlese artık hayvanların ismini sesli olarak tekrar ediyor. Hani bir Pinokyo şarkısı vardı ya, bir ara bol bol yayınlamıştım blogda. Onun sözlerini mesela (Everbody in, everybody out, everybody turn around, everybody shout) ilk başlarda eeedivadi falan diye saçma sapan söylemeye çalışıyordu. Ben hiç müdahele etmedim, öyle değil şöyle söyleceksin demedim hiç. Sadece ben doğrusunu söylemeye devam ettim, ya da şarkıyı kaynağından dinledi. Birgün bir baktım kendiliğinden düzeltmiş, gayet doğru şekilde söylüyor şimdi.

Bütün bunları anlatmamın nedeni çocuğumun marifetleriyle övünmek değil elbette!! Haşa! : ) Asıl amacım eğer evinizde internet bağlantılı bir bilgisayarınız varsa sizin de çoçuğunuza ufak ufak yabancı dil öğretebileceğinizi anlatmak. Çocukların var olan ilgi alanlarından, sevdikleri aktivitelerden faydalanmak çok önemli. Nitekim çocuk kitapları ve şarkılı video klipler bunlar arasında ilk sıralarda yer alıyor. Yabancı dil öğrenmede en önemli etken o dile bol bol maruz kalmaktır (ister şarkı, ister hikaye, ister tekerleme aracılığıyla olsun) ki sağolsun internet bizi tahayyül bile edemeyeceğimiz bir kaynak deryasıyla kucaklaştırdı. Bu noktada önemli olan çocuklarımıza faydalı olabilecek kaynakları doğru seçebilmek. Ne yazık ki Youtube’da çok korkunç, hiç bir faydası olmayacağı gibi zararlı bile olabilecek yüzlerce de videoyla karşılaştım.

Bir de beklentileri makul düzeyde tutmak önemli. Çocuğunuzla birlikte bu şarkıları söyledikten, videoları izledikten sonra hemen bir sonuç almayı beklememeniz, istediğiniz tepkiyi göremezseniz hemen vazgeçmemeniz, istikrarlı olmanız çok önemli. Ama bilin ki çocuğunu bunları kaydediyor ve kendini hazır hissettiğinde patır patır dökülmeye başlayacak. Tıpkı Türkçe konuşmaya başladığında olduğu gibi.

Bu aralar favorimiz Barefoot Books yayınları. Animal Boogie’nin ardından şu üç şarkıyı da defalarca dinliyoruz.

Knick Knack Paddy Whack
Evet, sözleri biraz zor, biraz hızlı ama melodi muhteşem. Çocuğunuzun cazla ilk tanışması olabilir! ;)




If You're Happy and You Know It!
Klasik If You're Happy and You Know It şarkısının nefis bir versiyonu. En çok da sonunda çok çeşitli dillerde söylenen "merhaba" kısmına bayılıyoruz. Neva şimdiden 7-8 dilde merhaba demeyi öğrenmiş durumda! Bir de Neva'nın bu tarz videolarda farklı uluslardan, farklı etnik yapılardan çocukları görmesini çok önemsiyorum. Dünyanın tek tip olmadığını anlaması önemli gerçekten.



The Journey Home from Grandpa's
Bu da fazlasıyla eğlenceli : )



Herkese iyi eğlenceler !!

7 yorum:

Nilay dedi ki...

Bu önerilerden çok faydalanıyoruz. Benim kızım da 25 aylık. Arabada ingilizce çocuk şarkıları dinliyoruz. Geçenlerde sözlerini bire bir söyleyemese de "the wheels on the bus" şarkısını söylerken duydum onu. Bu önerdiğiniz videolar da harika. Ben bile çok eğleniyorum izlerken ve söylerken...

Bir Annenin Paylaşımları dedi ki...

Oğlumda okulda ingilizce öğreniyor, ben de evde kendimce ona destek olmaya çalışıyorum,evde kendi kendine söylediğini duymak harika.. bizim favorilerimizde '' hungry monster '' ve '' the wheels on the bus ''.önerilerinden de çok faydalanıyorum.teşekkürler,

Evren dedi ki...

Heeey, bunlar bizim de favorilerimiz. Nilay gibi ben de cok egleniyorum izlerken :) Bu arada o minik nose'u yerim operim :D Sevgiler...

Seda dedi ki...

Bugun kutuphanede Barefoot serisinden bir kitap-CD buldum: The Farmyard Jamboree.Nedense youtube'da yok, heralde serinin eskilerinden...Bir firsati olsa muzigini yollayabilsem, biz bayildik...

Sanattryemek dedi ki...

Merhabalar,blogunuz cok guzel elinize saglik,ayrica videolar icin de tesekkurler oglum cok sevicek.
sevgiler

denden dedi ki...

Güzel bir derleme olmuş. Biz de severek izliyor, dinliyor ve dans ediyoruz.

Adsız dedi ki...

Μy brother recommended I might like thіs ωebѕitе.
He wаs tοtally right. This pοst аctuallу
made my ԁay. Yοu саnn't imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

Review my homepage :: kadın oyunları

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...