24 Şubat 2010 Çarşamba

neva'nın kitaplığı

Evren mimleşti taaa ne zaman. Kısmet bugüneymiş. İşte Neva’nın kitaplığından en sevdiğimiz birkaç kitap. Ne yazık ki çoğunluğu İngilizce. Özellikle Neva’nın çok küçük olduğu dönemlerde büyük ve belirgin resimleri olan, yazıları kafiyeli ve kulağı okşayan Türkçe kitaplar çok aradım ama bulamadım. Ayrıca benim üniversitede İngilizce öğretmenleri yetiştirdiğim ve yabancı dil öğretiminin mesleğim olduğu düşünülürse çoçuğumun kitaplığında bolca İngilizce kitap olması da yadırganmaz sanırım.

1. Brown Brown Bear , What Do You See?

Eric Carle’ın bu kitabını Amerika’da satın aldığımda henüz daha ortada Neva yoktu. Hamile bile değildim ama bir gün çocuğum olursa okutmak isteyeceğim bir kitap olduğunu biliyordum. Yanılmamışım. Kalın sayfaları, kocaman ve renkli resimleri, tekrar eden ve kafiyeli sözleri ile bu kitap Neva doğar doğmaz okuma listemize girdi. Çok kısa sürede ben zaten kitabı ezberledim ve Neva’ya her yerde, her durumda okudum, o da dikkatle dinledi. Kitaptaki kahverengi ayı, kırmızı kuş, sarı ördek, mavi at, yeşil kurbağa, mor kedi, beyaz köpek, siyah koyun, turuncu balık, okuldaki öğretmen ve çocuklar ilk zamanlarda Neva’nın görme duyusunu geliştirmesine katkıda bulundu. Kitaptaki resimlerin kopya kağıdından yapılmış kolajlar olması resimleri daha sevimli bir hale getiriyor. Bugün hala zevkle okuduğumuz bir kitap Brown Bear, Brown Bear. Neva kitaptaki öğretmene bakıp Leyla!! diyor heyecanla. Yani kreş öğretmeniyle bağdaştırıyor resmi : ) Ayrıca İngilizce hayvan isimlerini ve renkleri öğretmek için de ideal bir kitap.

2. Kitten’s First Full Moon

Kevin Henkes’in Caldecott ödüllü Kitten’s First Full Moon kitabı 3-6 yaş çocukları için önerilse de küçük bebekler için de ideal. Siyah beyaz basit çizimleri resimlerin bebekler tarafından takip edilmesini kolay hale getiriyor. Hikaye çok güzel: Minik bir kedi yavrusu gökyüzündeki dolunayı bir kase süt zannedip peşine düşer ve başına türlü işler gelir. Yine İngilizce öğretmek için ideal bir kitap.


3. Sit Nene’nin Masalları


Ayşe Kulin’in kaleme aldığı, Müjdat Gezen’in çizimlerini yaptığı Sit Nene’nin Masalllarında Türkçe kitaplarında aradığımız kafiyeli dili bulduk. Bu kitabı da Neva doğduğundan beri ona okuyorum. Birçok sayfasını ezbere okuyabilirim. Çilek yeme umuduyla evlerinden ayrılıp ormana giden iki kardeş Ertem ile Meltem’in ormanla ilgili bilmedikleri birçok şey vardır. Biraz fazla mesaj kaygısı güdüyor olması çok hoşuma gitmese de sözlerdeki uyum kitabın okunmasını büyük bir zevk haline getiriyor. Neva da çizimlerden epey hoşlanıyor herhalde ki bu kitabı alıp uzun uzun sayfalarına bakıyor.

4. İlk Sözcükler

Doğan Egmont yayıncılıktan çıkan bu kitabı biz ne çok sevdik bir bilseniz. Neva boyuna posuna bakmadan her akşam kendi kitap sepetinden çıkartıp babasının kucağına taşıdı bu kitabı. Tek tek bütün sözcüklerle ilgili hikayeler ürettik her okuyuşumuzda. İçindeki oyuncak bebek resmini kendi bebeği Lulu’ya benzetti, çatal kaşık resmi her gördüğünde gitti mutfaktan kendi çatalını kaşığını getirdi. Yaratıcılıktan uzak da olsa sanırım çocuklar böyle somut şekilde kendi çevrelerindekilerle ilişkilendirebilecekleri kitapları seviyorlar. Özellikle de etraflarının en çok farkına vardıkları bir yaş döneminde.

5. Bahar Masalları, Yaz Masalları, Güz Masalları, Kış Masalları
YKY’den çıkan bu Mevsim Masalları serisi için Neva henüz fazla küçük. İlk bebeklik dönemlerinde ben Neva’yı emzirirken babası da her akşam bir başka masal okuyordu bize, çok da keyif alıyorduk o aile saatinden. Şimdi Neva pek sabredemiyor bu masalları dinlemeye ama ilerde en az bizim kadar hoşlanacağını umuyorum. Kitabın en güzel yanı ise her masalın farklı bir kültüre ait olması.

6. Where is Elmo’s Blanket?

Bir arkadaşımın Amerika’daki yeğeninden Neva’ya geçen bu kitap son günlerin favori kitapları arasında. Elmo en sevdiği battaniyesini kaybeder ve her sayfada başka bir mekanda (Elmo’nun odası, çamaşırhane, sokak, park vb.) battaniyesini arar. Biz de kitaptaki minik kulakları kaldırarak Elmo’ya yardım ederiz. Bana sorarsanız kitap çok karmaşık, o kadar çok çizim, o kadar çok karakter var ki insan nereye bakacağını şaşırıyor. Ama belli ki Neva öyle düşünmüyor. O kitaptaki en ince ayrıntılara bile dikkat ediyor. Hatta kenarda kalmış bir karakterin ayakkabısının çözülmüş bağcığı inanılmaz dikkatini çekebiliyor.

7. That’s not my ...

Usborne’un dokun-hisset tarzı kitapları İngiltere’deki çok sevdiğimiz bir arkadaşımızdan hediye geldi Neva’ya. Bir tanesini de bir başka çok sevdiğimiz arkadaşımız Mina göndermişti. Hala severek okuyoruz bu kitapları. Çizimler ve renkler basit ama çok canlı. Sözlerin arka arkaya tekrar ediyor olması okumayı kolaylaştırıyor. Ben genelde Türkçe’ye çevirip öyle okuyorum Neva’ya. Önce Türkçe’yi tam halletsin daha sonra üzerlerinden İngilizce geçeceğiz.

8. Sleepy Baby


Yine Usborne’dan yayınlanan Sleepy Baby kitabı yatmaya hazırlanan bir bebeği resmetmiş. Az söz, bol görsel içeren bir kitap. Önceleri Neva bu kitaba pek pas vermediyese de daha sonra yatma hazırlıklarımız sırasında çok işe yaradı. Neva da tıpkı uykusu gelen bu bebek gibi önce “kıyafetlerini çıkarttı, sonra banyosunu yaptı, sonra pijamalarını giydi, kitabını okudu, en sonunda da mışıl mışıl uyudu”.

Tabi bunların dışında kitaplığımızda birçok başka kitap daha var. Tudem Yayınlarından çıkan ve Neva’nın özellikle kelime hazinesine büyük katkıda bulunan Karşıtlar, Renkler vb. gibi kitaplar da var. Ama onlardan da artık başka bir post da bahsedeceğim. Bu arada ben de mimliyorum. Kimleri mi? Mummy, sarıçizmeli ve kuzey tan’ın annesi eğer fırsatınız olursa miniklerin kitaplıklarını dökün bakalım ortaya : )

7 yorum:

elfeyp dedi ki...

Çoook istediğim birşey benim bu. Ama birkaç denemede gördüm ki Güneş'e masal dinletmek neredeyse imkansız. Dikkati dağılıyor, başka şeylerle ilgileniyor o anda. Bize birkaç taktik hocam, nolur :)İngilizceyi ben de minik minik öğretmek istiyorum. Annem gibi 'Sit down'dan başlayabilirim belki :)

füsfüs dedi ki...

ne güzel, çocuk kitaplarıyla ilgili yazıları keyifle okuyorum, bu mim burda bitmese, aldıkça yazsanız ne güzel olur. Ben de başladım yazmaya kızımın kitaplarını
yky masallarını kipitapta inceledim kararsız kalmıştım, tavsiye ediyorsunuz değil mi?

sinem dedi ki...

usborne ve snuggletime kitaplarından benzerleri biz de de var .Ablam getirmişti ama biz hiç ingilizce olarak okumadık.resimleri türkçe anlatıyoruz hala :)
Masal kitaplarını dinlemeye bizimki de henüz tahammül gösteremiyor:)
anladığım kadarıyla tekerlemelerden oluşan kitaplar biraz daha ağırlıklı Neva'nın kitaplığında .

Ayşe dedi ki...

eric carle hakikaten cok guzel oluyor. ben de kuzenimin ogluna almistim. Cocugun ilk kelimelerinden biri brown bear oldu sonra... :)

Ben Curious George'u da cok seviyorum. Cambridge'de Harvard Sq'de bir dukkani var. Girip geziyorum arada sirada.. :)

Deniz dedi ki...

bayıldım kitaplarına, ben de yaptım geçen gün kitap postu:)

senem dedi ki...

Elf merhaba. Neva da uzun uzun oturup masal dinlemiyor aslında. Genelde ben onun eline resimlerine bakacağı bir kitap veriyorum, o arada da kendim sesli olarak masal okuyorum. İngilizce öğretmek için de böyle sadece hayvanlar, renkler, çok belirgin nesneleri anlatan kitaplar seçip onları ingilizce olarak okuyabilirsin. Genelde kısa sürede anlamaya başlıyorlar. İstediğin zaman özelden yazışabiliriz.

Füsfüs, teşekkürler. Devamını da yazmak istiyorum aslında. Atladığım birkaç kitap var. Aldıkça da yazmaya devam etmeli, haklısın. YKY’den çıkan masal kitapları çok güzel ama çocuğun tam olarak değerlendirebilmesi için kanımca en az ilkokul yaşında olması gerekir.

Sinem, bu yaşta zaten en çok tekerlemeli kitaplara ihtiyaçları var. Henüz daha masal takip edecek kadar konsantre olamıyorlar. İngilizce olan kitapları ben de Türkçe okuyorum. Şimdilik Neva ile İngilizce konuşmak, İngilizce kitap okumak gibi bir kaygı gütmüyorum.

Ayşe, Eric Carle’ın çok güzel başka kitapları da var. Mesela Head to Toe diye bir kitap var galiba, onda da kitaptaki karakterler değişik hareketler yapıyor, çocuklar da onu tekrar ediyorlar. Harika birşey. Bu arada bizde de var Curious George kitapları. Neva onları da çoks seviyor.

Deniz dur hemen bir bakayım senin kitap postuna!

Evren dedi ki...

Senem super oldu bu liste! Evet mutlaka eklemeye devam et. Bu hafta kutuphaneden bir bakicaz bunlara, bulamazsak siparis vericez artik, hepsi cok guzel gorunuyor. Bu arada masallari biz de kucukken okuyorduk ama simdi sabredemiyor. Dedigin gibi tekerlemeli kitaplar cok daha iyi oluyor. Super Karga ve The Cat in the Head'in bazi kucuk tekrarli bolumlerini ezberlemeye basladi bile :)

Eric Carle'in birkac kitabini almistik kutuphaneden cok severek okuduk. Resimlerini cok sevdi bizim YavruSu. Kopya kagidindan yapildigini bilmiyordum.

Ne guzel kitaplar var ya; gordukce cok heyecanlaniyorum :))) Paylasmaya devam edelim.

Sevgiler, Evren

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...